Select language
  • Muistilista on tyhjä. Lisää kohteita ja sisältöjä muistlistalle painamalla "Lisää muistilistalle".

Pinta-ala m2
    Makuuhuoneita kpl
    Nunc bibendum erat diam, non vulputate magna aliquam fermentum.
    5+2 henk
    Varaa
    999,99 €
Käynti- ja ostospaikat
Etusivu / Käynti- ja ostospaikat / Nähtävyyspolut
Lisää muistilistalle

Nähtävyyspolut

Koli valittiin yleisöäänestyksessä vuoden 2013 valtakunnalliseksi retkikohteeksi. Kolin kansallispuistossa on merkittyjä polkuja kaikkiaan noin 80 kilometriä. Koli on mainio päivä- tai useammankin päivän retkikohde ja retkeillä voi niin kesällä kuin talvellakin.

Huippujen kierros  noin 1,4 kilometrin pituinen reitti, joka vie sinut Kolin tunnetuimmille näköalapaikoille. Reitti alkaa Ukon Yläpihalta portaista kohti Ukko-Kolin huippua, josta matka jatkuu Paha-Kolia ja Akka-Kolia. Reitillä on useita portaista ja vaikeahkoja nousuja paljailla kallioíta.

Ukko-Kolin näköalatasanteelle helpompaa reittiä pitkin. Ukko-Kolin huipun näköalatasanteelle pääsee vaikka lastenvaunujen kanssa. Reitti lähtee Ukon Yläpihalta radiomaston kohdalta. Seuraa reittiä suoraan 275 metriä, ja käänny sitten vasemmalle kohti Ukko-Kolia (reitin toinen risteys). Kävele sen jälkeen suoraan noin 30 metriä. Näköalatasanne on reitin oikealla puolella ennen Ukko-Kolin huipulle johtavia portaita.

Ukko-Koli, edestakaisin 0,8 km. Reitin lähtöpiste Luontokeskus Ukon Yläpiha, risteys nro 11 Luontokeskus Ukon takana. Polku nousee loivasti kuusikkoista rinnettä ylös. Risteyksistä nro 12 ja 13 käännytään vasemmalle. Ukko-Kolin perinteiselle näköalapaikalle noustaan etelän puolelta pitkin portaita, joiden alapäästä erkanee pisto oikealle Ukko-Kolin portaattomalle näköalatasanteelle. Reitti on helppokulkuinen ja portaaton Ukko-Kolin portaattomalle näköalatasanteelle saakka.

Akka-Koli, edestakaisin 0,8 km.Reitin lähtöpiste Ukon Yläpiha, risteys nro 11 Luontokeskus Ukon takana. Reitti nousee loivasti kuusikkoista rinnettä ylös. Risteyksestä nro 12 jatketaan oikealle. Polku jatkuu rinteen myötäisesti. Akka-Kolin näköalapaikalle pisto erkanee vasemmalle kiertyen kallion sivustaa oikealle ja mahdollistaen nousun kallioiselle laelle idän puolelta. Reitti on portaaton Akka-Kolin alapuolisille kallioille saakka ja kulkukelpoinen myös lastenvaunuilla.

Paha-Koli, edestakaisin 1,2 km. Reitin lähtöpiste Ukon Yläpiha, risteys nro 11 Luontokeskus Ukon takana. Reitti nousee loivasti ylös risteykseen nro 12, josta edelleen voi jatkaa vaihtoehtoisia reittejä. Vasemmalle käännyttäessä kuljetaan läpi kuusikon helpohkoa polkua jatkaen risteyksestä nro 13 oikealle ja edelleen suoraan kunnes saavutaan Paha-Kolille. Oikenpuoleinen reitti risteyksestä nro 12 kulkee Akka-Kolin huipun sivuitse, jonka jälkeen n. 100 metriä polku kääntyy vasemmalle notkoon ja nousee kohti Paha-Kolia.

Talvella reittejä voi kulkea lumikenkäillen, hiihtäen tai moottorikelkkaillen (ainoastaan puiston ulkopuolella).

Muista reiteistä ja luontokohteista löydät tietoa Kolin kansallispuiston sivuilta.

• Majoitus

Varaa Tutustu
Online
Varattu
Odota hetki Ladataan lisää......