Käyntikohteita Kolilla, Lieksassa ja Juuassa

Muutakin kuin maisemaa

Suomen rakastetuin kansallismaisema ja luonto ovat Kolin ykkösnähtävyydet. Katso tästä vinkkejämme, mitä muita vierailukohteita seutu tarjoaa.

Kolin Veistospuisto

Kolin uusin nähtävyys! Noin hehtaarin alalle levittyvä puistoalue, joka on jaettu osioihin kasvien värien mukaan. Jatkuvasti uudistuvan alueen kruunaavat näyttävät veistokset, jotka on valmistanut hortonomi ja itseoppinut taiteilija Lasse Martikainen. Paikalta voit ostaa virvokkeita ja jäätelöä. Puistossa on huomioitu lapsikävijät.

Avoinna joka päivä touko-syyskuun ajan ma–la klo 9–17 su klo 10–15.

Kolin Vesitospuisto/Kolin puutarha, Martikkalantie 13, 83960 Koli, p. 050 466 5040, lasse.martikainen@kolinpuutarha.fi, kolinpuutarha.fi.

Kolin Kotiseutumuseo

Kolin Kotiseutumuseo Kolin kylän keskustassa, Kolin Ryynäsen punamullalla maalattujen hirsirakennusten takana, esittelee alueen historiaa valokuvin, tarinoin ja esineistön kautta. Esillä on Ari Koistisen perinne-esineistöä ja Einar A. Saarelaisen valokuvia. Kolin Kotiseutumuseo on avoinna kesäisin.

Kolin Kotiseutumuseo, Kolin kylä/Ylä-Kolintie 1 b, Koli, p. 050 390 4362, kolinkotiseutuyhdistys.fi.

Käyntikohteita Kolilla

Kolin luontokeskus Ukko, Kolin kansallispuisto

Kolin luontokeskus Ukossa, Kolin kansallispuiston ytimessä, kohtaavat Kolin kansallispuiston kulttuuri ja luonto. Ukon näyttelyt tarjoavat tietoa, taiteita ja elämyksiä Pysyvässä Katse kansallismaisemaan -näyttelyssä tutustut Kolin historiaan, geologiaan, luontoon ja kulttuuriin. Auditoriossa voit katsoa Koli-aiheisia elokuvia ja esityksiä. Luontokauppa Vakasta, Ukon palvelutiskiltä ja Koli Shop Retkituvalta voit ostaa karttoja ja muita painotuotteita, käsitöitä sekä Koli- ja luontoaiheisia matkamuistoja, tekstiilejä, postikortteja ja retkeilyvarusteita.

Kolin luontokeskus Ukko, Ylä-Kolintie 39, Koli, p. 020 639 5654, ukko@metsa.fi, www.luontoon.fi/kolinluontokeskus.

Euroopan pisin sisävesien jäätie Koli-Vuonislahti

Säiden salliessa avattava Euroopan sisävesien pisin virallinen jäätie on huima kokemus! Tie yhdistää Kolin kylän Pielisen länsirannalla ja Vuonislahden kylän Pielisen itärannalla. Yleisen tieverkon osana palvelevalla, 7 kilometrin jäätiellä on huippuvuorokausina laskettu yli 500 ajoneuvoa. Viranomaiset voivat avata tien autoliikenteelle, kun teräsjään paksuus on vähintään 40 cm. Pisimmillään Koli-Vuonislahti -jäätie on ollut auki huhtikuun loppupuolelle asti.

Käyntikohteita Lieksassa

Kolin kirkko

Vuonna 1930 Kolin kylän keskustaan valmistuneen Kolin kirkon on suunnitellut arkkitehti Veikko Kyander. Alttariveistos on kuvanveistäjä Eva Ryynäsen tekemä. Rakennus valmistui alun pitäen kristillisen yhdistyksen rukoushuoneeksi, ja sitä on laajennettu myöhemmin nykyiseen muotoon. Kirkossa on esillä uskonnonopetustaulunäyttely. Avoinna yleisölle 24.6.–9.8.2019 klo 12–18. Jumalanpalveluksia kirkossa pidetään kerran kuukaudessa.

Kolin kirkko, Kolin kylällä/Ylä-Kolintie 4a, Koli, p. 040 036 9919, lieksa@evl.fi.

Eva Ryynäsen taiteilijakoti ja Paaterin kirkko

Kuvanveistäjä Eva Ryynäsen (1915-2001) taiteilijakoti Paateri on upea vierailukohde. Kansansuosioon 1970- ja 80-luvuilla nousseen taiteilijan ja tämän Paavo-puolison kotitilan asuinrakennuksessa, ateljeessa ja galleriakahvilassa voi ihailla veistoksia, reliefejä sekä ainutlaatuisia rakenteita ja kalusteita. Vuosien varrella Paaterissa valmistui noin 500 veistosta. Suurin yksittäinen taideteos on vuonna 1991 valmistunut hämmästyttävän hieno Paaterin kirkko, jossa vieraita ihastuttavat mm. yksittäisistä männynrungoista veistetyt yksilölliset istuinpenkit. Avoinna 15.5.–15.9. joka päivä klo 10–18 (juhannusaattona klo 10–16) ja hiihtolomaviikoilla joka päivä klo 10–16, muutoin sopimuksen mukaan. 

Paateri, Paateri 21, 81560 Vuonisjärvi p. 040 104 4055, www.lieksa.fi/museo.
 

 

 

Muita kohteita Lieksan keskustan tuntumassa

Vuonna 1982 valmistuneen Lieksan evankelisluterilaisen kirkon ovat suunnitelleet kuuluisat arkkitehdit Raili ja Reima Pietilä. Ortodoksipyhätöistä kuuluisimpia ovat vuonna 1960 valmistunut Profeetta Elian kirkko sekä vuonna 1769 rakennettu, Suomen vanhin ortodoksinen pyhäkkö Kristuksen kirkastumisen tsasouna. Lieksan Rajaperinnetalon näyttely kertoo esineiden, kuvien ja tekstien avulla rajavartioinnin historiasta 1600-luvulta tähän päivään asti.


Places to visit in Juuka

The Stone Village

The Stone Village (Kivikylä) is a renewed business center 13 kilometers away from the center of Juuka. In the Stone Village, there's several business premises where's for example offices of the local entrepreneurs, museum, restaurant and a popular oven -shop of Tulikivi-studio.

In the Stone Village, there's also the tourist information of Juuka, the brewery -shop of Koli, Kuvatupa Valonpisara -photography and art sales exhibition of local artists. At the lounge, you have an opportunity to buy local ceramics as a souvenir.

Read more >>

Wooden-Juuka

The Wooden-Juuka (Puu-Juuka) is an old center of Juuka and a great example of the losted building tradition - the original exterior of Wooden-Juuka makes the area nationally unique. The oldest ones of the buildings are from 1800's and 1900's.

From the same area you can find the Mill-museum, the Park of the Herralankoski -rapid, old art-buildings of Vikilä, the Nursery of Puuhelmi, Community college, People's House, the Estate of Artists with multiple entrepreneurs, the Majatalo Juuka -inn and lots of else too see and experience.

Read more >>

The Mill-museum and the Parish museum

The Mill-museum (Myllymuseo) is located in the historical Wooden-Juuka, next to the rapid of Herralankoski. Idyllic, well preserved area includes a mill, a millers' cottage, a granary and a smoke-sauna.

The Parish museum (Pitäjämuseo) is full of cultural history of our countryside. It is located near of the highway number 6 and it is maintained by the society of Juuka-seura. The granary, which is built in 1825, is full of old items, like tools from the old times.

Read more about the Mill-museum >>

Read more about the Parish museum >>

The Evangelical Lutheran Church of Juuka

The Evangelical Lutheran Church of Juuka is built in 1850-1851 and ceremonically inaugurated into use 10.7.1859. The church is designed by architect C. A. Gustavsson, but the belfry is built by the people of Juuka in 1796.

The painting of the altar is a copy of A. Von Becker's work "Christ on a cross" and it's made by Kaarlo Kiljander (1885). The organ is made by the organ factory of Kangasala: organ is mechanical with 22-sound-folds and it is made in the year 1974.

Read more >>

Mrs. Häyrinen's sales exhibition - Mustikkapaikka

Mrs. Sinikka Häyrinen's Mustikkapaikka (eng. the Place of Blueberries) is a rustic sales exhibition of unique ceramics on the shore of Pielinen. The lights, lanterns, small fountains and other ceramics are influenced by Mrs. Häyrinen's karelian-slavic lineage: you can see this from Häyrinen's romantic lace-ceramics and patternings that refer to flora.

At the Mustikkapaikka, you have an opportunity to see a cross-section of Mrs. Häyrinen's production and a dia-slide of the works that have already leaved to world.

Read more >>

The Activity Park of Simpauttaja

The activity park of Simpauttaja offers multiple activities for the whole family - the park has gotten its name from the Simpauttaja -character, which performs in the book of the local author, Heikki Turunen.

The activity park of Simpauttaja won the Years Sports Act -award in the year 2016:  "The voice of residents of all ages has been heard. Ideas and feedback have been received from sports community, local school students, teachers and school staff, the Corner of Elli and workers of village societys. The result is an activity park that is suitable for all ages and due to its location, it is also an excellent place for school sports." (Reijo Häyrinen SLA ry / STT Info: Vuoden liikuntateko -palkinto Juuan Simpauttaja-liikuntapuistolle (the Years Sport Act -award to the Activity Park of Simpauttaja of Juuka), 12.10.2016).

Read more >>

More places to visit in Juuka

We have a lot to see! Check out our other places to visit that are seasoned with North Karelian hospitality - we have local ceramics-, rock sculpting- and gardening artistry, regional and cultural history, continually developing business centers and a breath taking national landscape.

Show your Kli

Verkkopalvelumme käyttää evästeitä, lue lisää. Jatkamalla sivuston selailua hyväksyt evästeiden käytön. [Hyväksyn ehdot]
OK