Hae sivustolta

Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi”

”Myyttinen Suomi” rakentaa Kolille, muualle Lieksaan sekä Juukaan matkailubrändiä, joka yhdistää suomalaisen myyttisyyden, luonnon ja rauhan kansainvälisesti kiinnostaviksi palveluiksi.

Kolin matkailualue Lieksan Kolilla ja Juuassa näkyy jatkossa brändin Myyttinen Suomi alla.

Brändiuudistuksen tavoitteena on puhutella sekä kansainvälisiä että kotimaisia matkailijoita.

”Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin”, sanoo uudistamistyön kapellimestari Tuomas Kinnunen joensuulaisesta bränditoimisto Vaganzasta.  

”Kahdeksatta vuotta peräkkäin maailma kysyy, miksi suomalaiset ovat maailman onnellisinta kansaa. Ehkä vastaus ainakin osittain löytyy sopivasta yhdistelmästä luontoa, kulttuuria ja merkityksellisyyttä. Myyttinen Suomi haluaa tarjota juuri tätä.” 

Myyttinen Suomi -logo on ajaton ja ilmentää menneiden aikojen sekä tarinallisuuden tuntua. Logosta on kaksi versiota, yksi kotimaan ja yksi kansainväliseen viestintään.
Myyttisen Suomen visuaalinen ilme ammentaa vaikutteita matkailualueen tarustoista, luonnosta, alueen inspiroimista taideteoksista ja positiivisesta nostalgiasta. Ilme mahdollistaa monipuolisen ja monisävyisen viestinnän. Vakavasta ja hauskaan, historiasta tulevaisuuteen ja sisukkaasta onnelliseen.

Merkitykset keskiössä

Brändityöryhmän jäsen, Lieksan kaupungin elinvoimajohtaja Anne Karppinen sanoo, että tavoitteena ei ollut rakentaa perinteistä matkailumainontaa.

”Halusimme sisältöä, joka erottuu, jää mieleen, puhuttelee syvemmin ja pohjautuu aitouteen. Uusi brändimme on linjassa Visit Finlandin ja Visit Karelian viestinnän kanssa”, hän sanoo.  

”Yksi työn aikana esiin nousseista arvoista on halu luoda sellaisia kokemuksia, jotka jäävät matkailijan mieleen rauhoittavina, mieleenpainuvina ja jotka kutsuvat takaisin uudestaan ja uudestaan. Brändiuudistus antaa meille myös hienon mahdollisuuden syventää tietämystä eri kohteista laajemmalla maantieteellisellä alueella”, Karppinen kuvailee.

Myyttinen Suomi nivoo yhteen luontoa, perinteitä, tarinoita, taidetta sekä suomalaista ja karjalaista elämänmuotoa.
Tunnetta, taikaa ja kansallismaisemaa ilmentävät kuvat tekevät Myyttisen Suomen eläväksi, hengittäväksi ja houkuttelevaksi niille, jotka eivät sitä vielä kokeneet.

Kolin kärki lavenee koko Lieksaan ja Juukaan

Suomen rakastetuin kansallismaisema on houkutellut matkailijoita sukupolvien ajan. Jo vuonna 1923 tehdyn tutkimuksen mukaan Koli oli maamme vierailluin matkailukohde.

Kolin matkailualue kuitenkin tarjoaa suomalaisuutta muutenkin kuin maiseman kautta, Myyttinen Suomi muistuttaa. Brändiuudistuksen yksi lähtökohta onkin lisätä tietoa alueen monipuolisesta tarjonnasta.

Esimerkkejä seudun kohteista ovat Ruunaan retkeilyalue, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonisjärvellä sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.

”Keskustan Puu-Juuka vanhoine puutaloineen on esimerkkikohde, josta harva matkailija vielä tietää. Samoin Suomen korkein saari Paalasmaa Pielisen saaristomaisemassa on paikka, johon moni palaa vuodesta toiseen”, sanoo Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen

Hän näkee, että uuden brändin alla alueen toistaiseksi tuntemattomat helmet saavat näkyvyyttä. Samalla matkailijoiden vaihtoehdot lisääntyvät.

”Uudistamistyössä tärkeä tavoite oli, että Myyttinen Suomi antaa monipuolisen alustan palveluiden tuotteistamiselle ja tarinallistamiselle.”  

Myyttisen Suomen värimaailma on saanut sävynsä Eero Järnefeltin Pielisen Karjalassa maalaamista taideteoksista. Väreissä näkyvät vuodenaikojen ja luonnon kirjo.
Yhteyshenkilöt

Anne Karppinen
Elinvoimajohtaja
Lieksan kaupunki
Puh: 040 1044 009

Antti Asikainen
Elinvoimapäällikkö
Juuan kunta
Puh: 050 322 7266

Jason Koukku
Toimitusjohtaja
Kolin Matkailu Oy
Puh: 050 440 9258

Tuomas Kinnunen
Head of strategy & design
Vaganza Brand Agency
Puh: 050 379 7269

Myyttinen Suomi/Kolin Matkailu Oy

Kolin Matkailu Oy on Kolin matkailualueen matkailuyrittäjien ja kuntien omistama destination management company (DMC). Yhtiö kehittää, markkinoi ja myy osakkaidensa palveluita omalla toimialueellaan sekä yksittäisille kuluttajille että yritys- ja vapaa-ajan ryhmäasiakkaille.